dissabte, 3 de maig del 2014

Alta Ruta 3: Cabane du Montfort - Cabane des Dix.

cim de la Rosablanche
És l'etapa amb major desnivell de tota la travessa. Per aquest motiu, cal esmorzar a quarts de 4 de la matinada per a poder sortir del refugi a quarts de 5 i aprofitar al màxim les hores de sol. Tenim la gran sort de gaudir d'una magnífica llum de lluna i gairebé no és necessari emprar els frontals.

sortida de la Cabane du Montfort
Ens dirigim cap el Col de la Chaux (2940m), on cal anar amb compte els darrers metres perque ens trobem neu regelada.

accés al Col de la Chaux
Superem aquest coll i anem perdent desnivell fins a la fondalada que defineix el Lac du Montfort (2764m). Tornem a posar pells per encarar els colls de Louvie i de Momin (3015m).

descens del Col de la Chaux

vistes sobre el massís del Montblanc (des del Col de Louvie)
Anem guanyant alçada sobre el Glacier de Prafleuri, fins a situar-nos sobre un petit replà que facilita l'accés al cim de la Rosablanche.

remuntant el Glacier de Prafleuri, per pujar el cim de la Rosablanche
En aquest punt hem de decidir si realitzarem el descens per l'altra vessant del cim, mitjançant un rappel, o si el farem per la glacera. Decidim optar per la segona, ja que creiem que no perdrem tant de temps. No serà així.....

tram final a la Roseblanche
Entre fortes ràfegues de vent podem assolir el cim (3336m). L'impacte de petits troços de glaç sobre el rostre és força desagradable i després de fer les fotografies i gaudir de les vistes sobre el Grand Combin, retornem al punt on hem deixat les fustes.
panorámica sobre el cim del Grand Combin
Ens adonem que se'ns ha afegit l'Alex, un xicot alemany que també realitza la travessa. El seu company Mathias ha decidit fer el descens per l'altra vessant del cim. Baixem ràpidament fins a un replà que dona accés a un petit coll. Un equip de militars suïssos hi està instal·lant un equipament per a una cursa d'esquí de muntanya que ha de realitzar-se una setmana més tard.

instal·lació d'alçada de la cursa Patrouilles des Glaciers
L'altra vessant del coll és molt dreta i l'estat de la neu no convida a baixar amb esquís. La majoria de nosaltres decidim posar grampons. Tres companys que baixen amb esquís ens esperen en un replà, uns 200m per sota nostre.

baixant cap a l'embassament de Dix

La sorpresa apareix quan l'Alex, l'alpinista alemany, es desploma davant nostre. No acabem de tenir clar què li pot passar, però ens comenta que no es veu capaç de seguir progressant. Decidim baixar-li part del seu equipatge i després de descansar una estona, aconseguim que segueixi baixant a peu. Malauradament, però, uns 15' més tard torna donar senyals de feblesa i ja resulta impossible fer-lo continuar.

atenent l'Alex, un alpinista alemany
Aconseguim contactar amb el seu company Mathias i prenem la decisió de contactar amb els serveis d'emergència per a poder-lo treure'l del massís i que el puguin atendre mèdicament. Mitjançant un telèfon per satèl·lit aconseguim donar l'alarma i uns 15' més tard un helicòpter s'emporta els 2 companys alemanys i un dels responsables de l'equip de rescat ens comenta el risc de pujar a la Cabane des Dix, el nostre objectiu de la jornada, ja que el dia ha estat molt calorós i poden caure allaus de fusió.

arribada de l'helicòpter dels serveis d'emergències

No ens queda alternativa, però, i ràpidament reprenem la marxa (calculem que hem perdut entre 2h i 3h). Tracem una diagonal en lleuger descens per a situar-nos a la cua de l'embassament des Dix (per a mi, la part més lletja de tota la travessa).

descens fins la cua de l'embassament de Dix
Reposem forces i remuntem les fortes pendents del Pas du Chat i els més de 600m de desnivell del Glacier de Cheilon, fins a localitzar la Cabane des Dix i superar les darreres rampes que ens permeten l'accés al refugi.

Mont Blanc de Cheilon
Cabande des Dix
Arribem a quarts de sis, amb el temps just d'endreçar un xic tot el material i posar-nos a sopar.

Etapa exigent físicament, amb algun pas delicat a l'hora de fer el descens de la Rosablanche i amanida per l'episodi de defalliment del company alemany, que ens condiciona l'arribada tardana al refugi.